Sunday, March 3, 2013

Bisnes dan Dakwah ^^


Assalamualaikum..
dengan lafaz bismillahirahmanirahim dengan nama allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..dan selawat dan salam kepada junjungan kita nabi Muhammad s.a.w serta kepada sahabat dan keluarga baginda.

walaupun, pada saat dan ketika ini..badan dan mula merasakan tidak balas untuk "sakiT" ...mula dah nak deman, tapi diriku kuatkan hati untuk menulis tentang entri ini...ialah sakit 2 tubuh...lemah badan..bukan sakit tangan untuk menaip kan, facebook boleh 0n 24jam..inikan pula untuk menulis entri "bisnes dan dakwah" untuk kali ini..Tubuh yang kesejukan dapat lagi ditahan, tapi idea menulis mungkin saje boleh hilang :)

ketika menjenguk page 
http://www.facebook.com/AzMuslimahCollection
dan meneliti fb bisnes

teringat pula kenangan ketika bisnes AZ MUsliMAh ini mula naik dan dikenali di pasaran UUM dan sekitar kedah..pelbagai kenangan manis...terlukis dalam memori hidupku untuk berusaha mencari rezeki, yang pada waktu yang sama terpikul tanggungjwab menuntut ilmu di uum.

teringat kata kata semangat dari seniorku merangkap penasihat :)
kak farah dan kak jue..seniorku yang telah pun menamatkan pengajian mereka di uum..kata mereka

"bagus, berniaga sambil berlajar ni, dalam pada waktu yang sama kita boleh aplikasikan apa yang kita berlajar di kelas"

benar sekali kata mereka, ilmu yang di perolehi di kelas mudah sangat difahami jika di aplikasikan pada perniagaan...pada masa yang sama 2 kaedah ini berjalan serentak "teori dan pratikal"

di sini ku ingin kongsikan kenangan saat permulaan perkembangan bisnes..terasa cukup bahagia di hati pada hari itu..yang ku perolehi dalam status fb pada bulan september yang lalu.


"subahanaallah..-->kisah hari ini

dari jam 6.30pg -11.00mlm
xberhenti henti menguruskan ptadbiran Az Muslimah Uum/ Az Muslimah Collection dari segi aspek check stok hingga la kepda srvce delivery..spanjang tempoh ni,aishh macam2 kerenah jumpaa laa hari ini ^__^ ade yg lucu,kgum n ade jgk menguji kesabaran:P, subahanaallah penatnya badan tuhan je tahu tpi semua hilang apabila ikhlas berbakti kerana CIntakn ALLAH..
HATI yg jemu dan JASAD yg mula lesu berubah apabila sejuk hati memandang para pembeli aspecially student2 uum mula dn mencuba menutup aurat dengan sempurna dengn megenakn baju muslimah ataupun inner tudung dari bisnes sy..subahanaallah,hlang serta merta..bahagia tpula erasa..

satu kisah yg ckp buat saya kagum n terharu,apabila seorg adik junior membeli baju muslimah ko-k utk ko-k KO-MAKENIK(seorng gadis belajar membaiki,HEBAT..tapi batsan aurat ttp dijaga..moga allah menjagamu stiasa syang)..

alhamdulillah ALLAH kurniakn kudrat tulang 4kerat ini,untk menyampaikn ssuatu yg sy harap berguna pada mereka..alhamdulillah ,syukur padamu ya allah...

sya doakn kpd ssiapa yg membntu pgursan bsns sy hr ini scr lnsung @ x, moga ALLAH Lindung n rahmati kalian dunia akhrt..jgn risau PAHALA ALLAH x terhad, mgkin sja pertolongan kamu td telah tercatik di muka kitab amalan kita...CINTA ALLAH CINTA ABADI"

22, september ,2012..Sumber Fb RINDU UMIADEQ

sesunguhnya, kesulitan hari itu, allah swt telah permudahkan dengan senang sahaja, halangan untuk menghantar barangan customer..mudah ku selesaikan..

semoga usaha "mencari rezeki sesuap nasi", diriku dan sahabat yang membantu dalam urusan perniagaanku mampu menyembarkan dakwah islam melalui permakaian...

ku berharap pada ALLAH swt, moga moga perniagaan ini mampu mengajak mereka ke arah kebaikan melalui pemakaian yang bersyariat..
walaupun ku hanya mampu mengubah dalam kuatiti sedikit, ia sudah cukup mendatangkan kesyukran
kata orang

"Biar sedikit kuatitinya, yang penting tinggi kualitinya"

begitu jua permulaan  perniagan ini, 

"biar sedikit pembelinya, yang penting teruskan istiqamah mereka"

dan 

bukankah ade pepatah melayu

"berakit rakit ke hulu, berenang renang ke tepian
bersakit sakit dahulu, bersenang senang kemudian...
insyaallah

yang sikit itu, jika dikumpul kumpul mampu menjadi bukit"
amin..

tak salah untuk berfesyen, asalkan ia melepasi syariat yang telah digariskan oleh agama islam..
dan 

"Sesungguhnya Allah SWT itu cantik dan amat suka kepada kecantikan"


diriku sendiri pun, sedang memperbaiki mutu keluaran produk 
AZ MUSLIMAH COLLECTION

mohon sahabat sahabt doakn ye..
^____^
semoga dipermudahkan olehNYa..

No comments:

Post a Comment