Thursday, June 27, 2013

Saat Itu Pasti Tiba

Assalamualaikum..
dengan lafaz bismillahirahmanirahim dengan nama allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..dan selawat dan salam kepada junjungan kita nabi Muhammad s.a.w serta kepada sahabat dan keluarga baginda.

malam jumaat ini ana duduk berehat sambil menonton Tv..cuba rehatkan diri selepas berhempas pulas selama sebulan untuk final exam ada di semester 6. Alhamdulillah ana panjatkan syukur kepadanya..segala galanya berakhir dengan baik dan ana terasa  amat amat berpuas hati  kerana telah berusaha sebaik mungkin untuk ujian kali ini. Airmata yang jatuh saat jatuh,saat peritnya berjuang, saat sayu mengenang pengorbanan ummi telah ana tebus, 
insyaallah kini ana hanya mampu berdoa dan bertawakal padaNya
moga moga keputusan kali mencapai target.
amin.

sambungan balik dari selingan sebentar tadi ye =)
ana ada menonton televisyen siaran tv9 
tajuk "saksi maut"
nak tahu siapakah yang maut itu
hamba allah itu ialah
"almarhum Ustaz Asri Rabbani"
allahu akbar..
namannya sehebat orangnya jua
pengorbanan dan jasa jasanya dalam industri nasyid dan ummah amat dikenang..
ana benar benar kagum dengan arwah, menonton "saksi maut" malam itu buat bulu roma ana meremang permergian arwah amat menakjubkan mungkin arwah salah seorang hamba allah yang mempunyai "hubungan Istimewa denga Sang Percipta"
arwah dikatakan rebah ketika sesi rakaman bersama anggota rabbani yang lain..dan arwah seperti tidur sahaja saat itu..tenang di pandangan sahabat sahabatnya,
dan ketika menguruskan jasad arwah...mukanya berpeluh peluh.

Tentang tanda-tanda samada seseorang itu akan mendapat kebajikan atau tidak, terdapat 
hadis Rasulullah saw dari Salman Al Farisi yang bermaksud: 

"Perhatikanlah tiga perkara kepada orang yang sudah hampir mati itu: 

Pertama: berpeluh pada pelipis pipinya 

Kedua: berlenang air matanya dan 

Ketiga: lubang hidungnya kembang kempis 

Itu adalah tanda bahawa rahmat Allah sedang turun dan dirasai oleh orang yang hampir mati itu. Sebaliknya jika ia mengeruh seperti tercekik, air mukanya nampak gelap dan keruh dan mulutnya berbuih, ini menandakan azab Allah sedang menimpa dia." 
(Hadis riwayat Abdullah, Al-Hakim dan At-Tarmizi) 



Amatlah beruntung seseorang itu sekiranya dia mati dalam keadaan khusnul khatimah (kebajikan) dan adalah menyedihkan sekiranya dia mati dalam keadaan suul-khatimah. 

moga arwah tenang di sisi Sang Mulia, ana terfikir subhanaallah Maha Suci ALLAH cuba kita bayangakan setiap kali video video 
nasyid nasyid Ketuhanann arwah didengarkan..mengalir bagai aliran sungai saham untuk arwah di alam sana..arwah pula banyak merekodkan lagu lagu berkonsepkan ketuhanan ditambah pula dengan album album zikirnya..
lagu nasyid arwah yang ana sangat suka "pergi tak kembali" dan "apa milik Kita"...allahu akbar jika didengarkan benar benar menginsafkan diri..molek untuk muhasabah diri..
dan 
tulis ini penulisan arwah di blognya


“Aku adalah pengejar syurga akhirat,bagiku dunia ini adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat;aku yakin bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh menikmati syurga dunia terlebih dahulu.Maka rumah dan keluargaku adalah syurga dunia paling indah buatku. Tempat kerja syurga dunia harianku. Tetangga, masyarakat,dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas.Ke manapun dan sampai bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku..
 ..::Almarhum Ustaz Asri Rabbani::...
alfatihah utuk arwah

allahu rabhi, urusan arwah dah selesai
urusan kita bagaimana pula???


apa yang anda fikir tentang kematian???
sudah bersediakah kita tuk berdepan dengannya??
apa sudah cukup kah bekalan kita diatas dunia ini tuk kita bawa ke alam sana?? 
hurm, kalau ditanya pada ana juga  tentunya belum cukup segala amal yang ana ada tuk menghadap Nya.. 
bahkan kalau dihitung barangkali tiada apa2 untukku persembahkan pada Mu ya Allah, terlalu banyak dosa yang dilakukan hambaMu ini diatas muka bumi ini... sungguh ku tak layak untuk memohon syurgamu ya Rabb namun ku juga tak sanggup tuk melangkah ke nerakaMu dan kini ku hanya mampu mengharapkan pada PengampunanMu atas segala dosa2 yang telah ku lakukan...

cuba kita sama sama muhasabah diri dengan berfikir macam mana agaknya kalau diriku DIJEMPUT tuk bertemuMU Ya ALLAH disana sedangkan ku masih leka dengan mainan dunia!!
 adakah setiap amalan2 ku selama ini diterima ya Allah atau tiada langsung yang dapat membantuku disana kelak! 

Ya Allah hidupkanlah aku dalam Islam, jadikan aku hambaMu yang bersyukur diatas segala kurniaanMu, tetapkanlah hatiku dalam keimanan dan agamaMu, dan jikalau kematian itu adalah yang terbaik bagiku maka matikanlahku dalam iman... ameen ya Rabb...

"tiap-tiap yang bernyawa pasti akan merasakan kematian. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sahajalah disempurnakan pahala kamu" (Ali Imran : 185)

"kami tidak menjadikan hidup abadi bagi seseorang manusia pun sebelummu (Muhammad) maka jikalau kamu mati, apakah mereka akan kekal?" (al-Anbiya' : 34)

"semua yang ada dibumi itu akan binasa" (al-Rahmaan : 26)

Moga-moga kita akan menemui Allah dalam keadaan khusnul khatimah dan dalam limpahan rahmat dan keampunanNya.
"biarlah dalam denyut nadi gentar jantung itu ada namaNYA"
insyaalllah moga bertemu di lain masa
wa ilal liqa' mas'as salama

No comments:

Post a Comment