Thursday, October 18, 2012

Tersirat Seribu Kemanisan


Assalamualaikum, teman teman kerinduan hati, moga kalian dalam lindungan Yang Maha Pengasih ILAHI

Masa yang berlalu silih berganti berlalu meninggalkan kita dalam kenangan yang tidak akan pernah kembali. Alhamdulillah , masa yang cepat berlalu menjadikan saya menghargai masa lebih dari baik. Subhanaallah nikmatnya masa senang, mungkin inilah yang amat Rasulullah s.a.w tekankan kejarlah masa lapangmu sebelum datang masa sempitmu.

“ Lapang sebelum sempit – Waktu anda masih ada kelapangan inilah waktu yang paling sesuai mendalami ilmu agama untuk pedoman anda”

Pada waktu yang lapang inilah, kita sebagai hamba allah perlu untuk menghargainya. Bila dah datang waktu sibuk, susahlah nanti nak mengejar itu ini. Hal ini terjadi pada saya sendiri, ujian Allah bertandang seminggu pada saya pada minggu konvokesyen uum ke-25 2012. Pada saat itu, saya belajar menghargai masa. Dalam tempoh 24jam, saya harus membahagikan masa untuk uruskan bisnes tapak ekpo, kuliah, dan assignment, dan sebagainya. Subahanaallah, pada saat itu, hati terdetik indahnya nikmatnya waktu lapang kurniaan allah. Terasa rindu untuk bermunajat padanya.  Doa ini Saya pohon pada ALLAH yang Maha Pemberi

 “walaupun driku sibuk menguruskan hal dunia jadilah hatiku setiasa merindu dan mencintaimu Ya Rabhi”

 Alhamdulillah dalam sibuk sibuk pon masih sempat membaca surah2 lazim sambil membonceng motor. Terasa damai dihati, hanya insan yang pernah merasai akan terkesan di hati.

Ujian ALLAH, datang memberi hikmah pada saya untuk menghargai masa lapang yang dianugerahkan. Ya Allah, nikmatnya masa lapangmu. Dalam tempoh seminggu Konvokesyen uum ke25, saya beroleh pelbagai manfaat. Belajar menjadi pengurus yang bertolak ansur, sabar dengan kerenah pelanggan dan paling terkesan di hati sabar dalam berukhwah. Pada hari terakhir konvokesyen, nak ditakdirkan Allah hari tersebut juga saya perlu menyiapkan assignment subjek public speaking untuk presentation keesokan harinya. Sebelum mengambil keputusan untuk berniaga dah terdetik mampukah aku??? Assignment, kuliah dan bisnes dalam tempoh seminggu. Namun datang satu kekuatan , anugerah ALLAH dihadiahkan melalui UMMI, itulah kekuatan saya “UMMI”. Saya call UMMI, mohon kata kata semangat darinya, pada saat itu UMMI sakit. Ya allah terasa sayu hati, mengenangkan ummi berkerja mencari rezeki sehingga sakit tidak dirisaukan. Kekuatan dan kesusahan ummi saya jadikan sumber kekuatan hati. Demi ummi saya akan turut berkorban. Hati yang gundah tiba tiba berkata “yakin saya boleh!!!”

Alhamdulillah, hadiah kekuatan ini saya tempuhi seminggu konvokesyen day dan assignment presentation berjalan dengan baik. Walaupun, sedikit tidak puasa hati pada presentation public speaking, sekurang kurang ALLAH swt dah mudahkan urusan saya.
Hari terakhri konvokesyen berakhir pada jam 12.30 pagi, dan saya selasai mengemas barang sekitar jam 3.30 pagi hasil pertolongan sahabat-sahabat. Tanpa bantuan sahabat sahabat perjuangan, mungkin saya tidak di sini. Mereka bagaikan utusan ALLAH mnjadi kaki kedua saya.  Hanya ALLAH yang mampu balas jasa kalian. Pada jam 3.30 pagi itu juga, saya terus siapkan persiapan presentation public speaking yang bermula 8.00pagi. Allahu rabhi, dengan tubuh yang kepenatan saya kuatkan semangat. Allahmdulillah, semua berjalan lancar. Syukur padaMu ya rabhi.

Kenangan selama seminggu minggu konvokensyen, akan tersemat indah dalam memori kehidupan. Alhamdulillah, kepenatan dan pengorbanan dihargai. Hasilnya saya beroleh anugerah ini “gerai keseluruhan terbaik ketegori pelajar” yang saya sendiri tidak pernah impikan. Bagi saya anugerah ini masih tidak mampu saya miliki, masih banyak yang perlu saya pelajari. 

Moga inilah titik tolak permulaan dan langkah pertama kejayaan saya.




Kata kata yang akan sentiasa pegang (insyaallah)
    * Belajar menghargai masa lapang
     *Bersabar dalam ujian ALLAH, pasti tersirat seribu kemanisan
     *UMMI, kau malaikat utusan ALLAH “sumber kekuatan redhamu redha tuhan”
                                    


No comments:

Post a Comment